dinsdag 5 januari 2016

Driekoningen

Deze dag is meer iets wat in het zuiden van ons land wordt gevierd. Ook in Frankrijk. Daar noemen ze het "l 'Epiphanie". Yvette van Boven schrijft daar een leuk stuk over in haar boek Home Made Winter. Echt een heerlijk & mooi kookboek. Een verlaat maar geweldig verjaardagscadeau.

Voor mij is Driekoningen in herinnering de traditie dat "eerder thuis" de kerstboom de deur uit ging. Deze stond dan al vanaf 9 december, mijn verjaardag, in huis. Tot aan morgen dus. De verjaardag van mijn vader. Heb ik deze traditie zelf best lange tijd volgehouden. De laatste jaren lukt mij dat echt niet meer ;)

Galette des Rois

Mooie reden om deze koek (of taart) eens te proberen. Zo gedacht, zo gedaan. Dit wordt de hele maand januari in Frankrijk gegeten. In de Galette des Rois zit een boon verstopt. Een fève genoemd. Dat is een klein porseleinen beeldje. Vroeger was dat een boon. Diegene die het stuk koek heeft waar de boon in zit heeft behoorlijk geluk. Hij of zij wordt die dag gekroond tot Koning. Helaas, ik heb geen fève. Dus geen Koning in huis :( Mooi streven voor 2016. Een féve zoeken & vinden.

De Drie Koningen bewaken de koek vannacht! Doen ze dat niet zo heel goed want ik kan je nu al vertellen dat ie heerlijk is. Pardon... dat ik hem heerlijk vind.

~XG~

Geen opmerkingen:

Een reactie posten